Dissociëren.

“Ik blijf erbij”.

Een training voor mensen die moeite hebben niet te dissociëren en er meer grip op willen hebben wanneer ze wel of niet dissociëren

“Dissociëren is simpel gezegd een manier van geestelijk wegrennen als je lichamelijk niet kunt ontsnappen”
(vrij vertaald uit: de Tao van het paard)

In de praktijk betekent dissociëren dat je een deel van je gevoelens, of alle gevoelens, lichamelijk en geestelijk, achter je laat als je in stress bent omdat je het zo geleerd hebt toen je iets verschrikkelijks gebeurde. Het was toen een goede, levensreddende strategie.

Waarom is leren omgaan met, en leren stoppen met, dissociëren zinvol? Dissociëren als je niet meer direct getraumatiseerd wordt, is niet echt effectief, er kleven problemen aan. Je let minder goed op waardoor je relevante informatie kunt missen. Als je bijvoorbeeld in een gesprek wilt aangeven dat je bepaalde dingen liever niet wilt, maar je gaat dissociëren, dan weet de ander niet wat je wilt of niet wilt. Het is handiger om te leren hoe je in zo’n situatie voor jezelf op kunt komen.

Ook kunnen anderen om je heen gefrustreerd raken als je in gesprekken steeds in- en uitzoomt, en niet oplet op wat zij te zeggen hebben. Als je in een les of cursus zit, of zoals hier in de training, kun je misschien de training niet goed volgen omdat je dissocieert.

Een ander punt is dat mensen die misbruikt of mishandeld zijn meer kans hebben opnieuw te worden misbruikt of mishandeld dan diegenen zonder zo’n voorgeschiedenis. Het is belangrijk te weten dat we er niet om vragen, noch dat we dat op enigerlei wijze uitlokken, maar als je dissocieërt kun je vaak geen aandacht besteden aan signalen die iemand zonder voorgeschiedenis alert zouden maken.

Wat gebeurt er als je op een andere manier hiermee gaat leren omgaan? … je gaat van alles voelen. Dit zie je ook vaak in therapie. En dat is knap lastig. Je kunt niet langer elke situatie geestelijk ontvluchten omdat die je niet bevalt. Maar als je gestopt bent met dissociëren ervaar je de wereld vaak ook als veel levendiger. Je kunt dan genieten van iedere kleine ervaring, zoals blootsvoets door het gras lopen. Je krijgt meer contact met wat zich in je lichaam en je omgeving afspeelt en je voelt je meer levend.

De kern van deze training is dat je meer vat krijgt op het dissociëren, dat je leert te herkennen wanneer je dissocieert, dat je kunt aangeven wanneer het gebeurt en dat je uiteindelijk zelf bepaalt óf je dissocieert.

De training heeft acht bijeenkomsten van elk drie en half uur, inclusief pauze. Er zijn maximaal zes deelneemsters per groep. Van te voren hebben we een kennismakingsgesprek, tegelijkertijd intakegesprek, met je.

Je kunt je opgeven via marjolijn@www.nikistichting.nl of per telefoon, zie de contactpagina.

Op dit moment zijn de trainingen gratis.

Als je graag wilt dat we de training bij jou in de buurt komen geven en er genoeg deelnemers zijn, dan komen we graag naar je toe.

Een gedachte over “Dissociëren.